דף הבית » כשנגררתם לתביעה: למה כדאי לשים את האגו בצד
להיות נתבע, בין אם אתם מטפלים, מאמנים או כל בעל מקצוע אחר, זהו אירוע מטלטל. ההרגשה הראשונית היא בדרך כלל שוק מוחלט וחוסר אמונה ש"דווקא לי זה קרה". חשוב לזכור שתביעות כאלה הן חלק מהחיים המקצועיים, והעולם מלא באנשים שמעולם לא חשבו שזה יקרה להם.
ברגע שקיבלתם דרישת פיצוי מהניזוק (לרוב במכתב מעורך דין, עם זמן תגובה קצר של עד שבועיים), הצעד הקריטי והראשון שעליכם לעשות הוא להעביר את דבר התביעה בהקדם האפשרי לסוכן הביטוח שלכם. בשלב זה נכנסת לפעולה חברת הביטוח, בתהליך שנקרא "בדיקת חבות". במהלכו, החברה בוחנת האם מדובר במקרה שעל פי תנאי הפוליסה שלכם הוא מקרה ביטוח מכוסה, ומה עשיתם אתם, כמבוטחים, כדי לנסות ולהקטין את הנזק או את החבות שנוצרה. אם חברת הביטוח מכירה בתביעה כמקרה ביטוח, היא תיכנס לנעליכם, כלומר, היא תיקח על עצמה את ניהול המשא ומתן עם הניזוק או עם בא כוחו, בשמכם ומטעמכם.
ניהול משא ומתן כזה יכול להימשך חודשים ארוכים ואף שנים, ואף אדם לא היה רוצה להתמודד עם תביעה כזאת לבדו. כאן טמון הבדל מהותי בין סוגי פוליסות הביטוח: יש פוליסות שבהן אתם המבוטחים תובעים את חברת הביטוח (למשל בביטוח רכב או בריאות), ויש תביעות כמו זו, שבהן צד שלישי תובע אתכם, המבוטחים, וחברת הביטוח צריכה להגן עליכם.
היתרון הגדול במצב שבו חברת הביטוח מגנה עליכם מפני תובע הוא כמובן המשאבים האדירים והידע המקצועי (משפטי) הנרחב שעומדים לרשותה, לעומת מבוטח שהוא אדם מן היישוב. ברוב המקרים, האינטרסים של חברת הביטוח ושלכם, המבוטחים, מיושרים זה עם זה. אתם מעוניינים לסיים את התביעה כמה שיותר מהר ולחזור לשגרת חייכם, וחברת הביטוח מעוניינת לצמצם את מספר שעות עורכי הדין שהיא תיאלץ לשלם, ובד בבד להוריד למינימום את הפיצוי לתובע. זהו מצב של "win-win" לשני הצדדים.
כאשר מסתמן סיום אפשרי של המשא ומתן בפשרה, נשלח אליכם מסמך הפשרה לאישורכם. אישורכם חיוני, ולאחריו חברת הביטוח תסכם את העניין מול התובע בהסכם חתום, גמור וסופי, שמונע מהתובע להמשיך ולתבוע אתכם בגין אותו אירוע. הסכומים יכולים להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים, ולעיתים אף יותר.
אולם לעיתים אנו נתקלים בסירוב של המבוטח לאשר את הפשרה. הטענה הנפוצה היא: "לא מגיע לתובע כלום! לא עשיתי כלום ואני לא אשם!". מבוטח שמגיב כך, מציב את חברת הביטוח בפני דילמה. האם להמשיך לנהל משא ומתן בסיכון לעלויות גבוהות יותר עבור שעות עורכי דין וללא ערובה להצלחה? או שמא להודיע למבוטח שאם לא יאשר את הפשרה, היא תמשוך את ידיה מהתביעה ויהיה עליו להתמודד לבד מול התובע? למרות שיצא לחברות הביטוח שם די רע בעניין תשלום תגמולי ביטוח (הכסף שהן משלמות לתובעים/ניזוקים), חשוב לדעת שאנשי המקצוע שבהן, כולל עורכי הדין, פועלים לטובת המבוטח. הם עושים זאת לא רק מתוך רצון טוב, אלא גם כדי לשמור על המוניטין של החברה בעיני סוכני הביטוח והלקוחות.
ברוב המקרים, אתם, המבוטחים, אינכם בקיאים בכל פרטי המשא ומתן שהתקיים ואין בידיכם את הכלים לשפוט אם יש סיכוי להקטין עוד יותר את סכום הפיצוי. בנוסף, כל עוד סכום הפיצוי נמוך מגבול הכיסוי של הפוליסה (הסכום המקסימלי לתשלום הנקוב בפוליסה שלכם), ושקל לא אמור לצאת לכם מהכיס (פרט להשתתפות עצמית אם קיימת), נשאלת השאלה מדוע צריך להיות אכפת לכם כמה תשלם חברת הביטוח? לעיתים קרובות אנו מבינים בסוכנות שהמטפל או המאמן מנסה להציל את כבודו ולהוכיח את התובע, כשהאגו מונע ממנו לתת לתובע "לחמוק" עם כסף ממה שלדעתו היא תביעה קנטרנית. אולם, ניסיון זה עלול להתהפך עליכם, ושכרכם עלול לצאת בהפסדכם.
חשוב להבין את ההבדל המהותי בין פשרה לבין פסק דין מבית משפט. פשרה בתביעה אזרחית היא הסכם סודי שתוכנו אינו מפורסם וידוע רק לצדדים המעורבים. לעומת זאת, פסקי דין של בית משפט יופיעו בכל מנוע חיפוש תחת שמכם, יחד עם שם התובע, הטיעונים שהועלו, ומה נפסק בסופו של דבר. מדובר כאן בסיכון אדיר למוניטין שלכם, גם אם לא תידרשו לשלם כל פיצוי!
רק לדמיין ששמכם מופיע בגוגל כ"נתבע א", ומיד אחר כך מופיע תיאור הנזק שלטענת התובע גרמתם! מי מהלקוחות שלכם יעמיק ויבדוק כיצד עורך דינכם שלל את טיעוני התובע ועוד בשפה משפטית? עצם העובדה ששמכם מופיע בחיפוש שכזה מספיקה כדי לפגוע קשות במוניטין שלכם ולערער את אמונם של לקוחות פוטנציאליים.
מסיבות אלה ואחרות, אנו ממליצים בחום ללקוחותינו שאיתרע מזלם ונתבעו – לעבור על הסכם הפשרה, לקחת כמה נשימות עמוקות, לישון עליו לילה, ורק אז להחליט אם הם מעוניינים לערער עליו או לקבלו.
כסוכנות ביטוח המתמחה בביטוח אחריות מקצועית בתחום הטיפולים והספורט, אנו תמיד נעמוד לצדכם. עם זאת, אנו מאמינים שלפני קבלת החלטות גורליות, יש להביא בחשבון את כל המשתנים וההשלכות, ולקבל החלטה רק לאחר ששקלתם היטב את כולם.
אהבתם? שתפו
© כל הזכויות שמורות לענת רפופורט סוכנות לביטוח (1998) בע״מ | פיתוח: GBWEB | עיצוב: ענבל סורוקה